Tvoju mamu tiež (Recenzia filmu Mexická jazda)

V súvislosti so súčasnou mexickou kinematografiou sa hovorí aj o El Nuevo Cine Mexicano, čo je asi už nezrušiteľná konvencia pri charakterizovaní nových filmových generácií, ak sú úspešné viac ako dva filmy zároveň. V prípade opakovania nových vĺn v rámci jednej kinematografie sa označia ako nová nová vlna. Tento vlnový charakter je typický najmä pre menšie kinematografie. Súčasná nová vlna je pre Mexiko po takmer tridsiatich rokoch neviditeľnej či podpriemernej filmovej produkcie významným prelomom. Popri tvorcoch ako Arturo Ripstein, Guillermo del Toro, Alejandro Gonzales-Inarritu (Amores Perros), Jaime Humberto Hermosillo Delgado, Felipe Cazals je to určite Alfonso Cuarón, ktorý je spolutvorcom mexického nového filmu.

Diskusia  (2)

Mexický atak neznamená len vstup nových tém, ale aj poetiku, ktorá sa nebojí experimentovať a používať nekánonizované filmové postupy. V istej miere pripomína francúzsku novú vlnu, najmä jej hravosť a nezaťaženosť. Témy filmov sú dosť podobné. Je to tvrdá mexická každodennosť, chudoba, špina a krutosť, ale aj odtabuizovaný sex, sociálna nerovnosť, politické súvislosti.Všetko toto rámuje dej filmu, distribučne a neinvenčne preloženého akoMexická jazda, aj keď preklad názvu znie Tvoja mama tiež, prípadne v kontexte deja ešte lepšie, keďže ide najmä o sex, Tvoju mamu tiež.Žánrovo patrí film k road movie a je prázdninovou, dobrodružnou, avšak aj dramaticky vážnou cestou od postpubertálnej nedospelosti k precitnutiu. Je prechodom od slovného k uskutočnenému - od slova k aktu.Dvaja mexickí stredoškoláci a priatelia Tenoch (Diego Luna) a Julio (Gael Garcia Bernal) spoznajú o 10 rokov staršiu Luisu (Maribel Verduová) a dohodnú sa stráviť leto na legendárnej pláži Boca del Cielo. Motivácia každého z nich je rôzna a prejaví sa počas cesty, ktorá je vlastne divergentnou metaforou cesty životnej. Pohyb v priestore je pre Julia a Tenocha hľadaním. Preto zažívajú výnimočné udalosti, vymykajúce sa z každodenného života. Luisina cesta je ustrnutím, smerovaním k opačnému bodu. Ich spoločné bytie v jednom priestore a čase vytvára vlastne protipohyb. A preto aj napätie.Luisa sa stáva pre chlapcov pokušením. Ženou, ktorá ich zasväcuje do dospelosti a núti realizovať slovné erotické fantázie náhlou, nezahanbenou otvorenosťou. Celý proces sa graduje do špirály, ktorej vrcholom je scéna v krčme. Slová o sexe padajú do horúceho mexického povetria ako facky prudérnosti. Láme sa posledné tabu a zostáva len čistá telesnosť, vášeň a erotika. Detinské vychvaľovanie sa mení na poznanie hraníc a aj toho za nimi.Motív cesty umožňuje rozvinúť aj obraz všedného mexického života. Prebieha pozdĺž hlavnej cesty. V tomto bočnom priestore sa ako v priesečníku pretínajú najrôznejšie obrazy mexickej reality a krajiny, ľudí – predstaviteľov všetkých vrstiev, postavenia, národností a vekov. Je to folklórny obraz.Súčasťou deja je neobvyklý komentár. Nie je nadbytočný, i keď raz príliš štatisticky detailný, inokedy zdanlivo nesúvisiaci s dejom. Často je však nežne sarkastickým komentovaním udalostí, ktoré upotenosť a urputnosť správania Julia a Tenocha nadľahčuje. Je láskyplne chápajúci.Mexická jazda je skutočným zážitkom z cesty. Je extatická, prudká, prekvapivá. Výhľad je otvorený, okná auta stiahnuté ako zipsy na džínsoch a decibely prerážajú stenu slušnosti. Je jazdou po ľudskom tele, keď hlava ešte veľmi nefunguje.Mexická jazda / Y tu mamá también(Mexiko, 2001, 106 min.)Réžia: Alfonso CuarónKamera: Emmanuel LubezkiHudba: rôzne skladby Hrajú: Maribel Verdú (Luisa Cortés), Gael García Bernal (Julio Zapata), Diego Luna (Tenoch Iturbide), Marta Aura (Enriqueta 'Queta' Allende), Diana Bracho (Silvia Allende de Iturbide), Emilio Echevarría (Miguel Iturbide), Griselle Audirac (Nicole Bazaine), Verónica Langer (María Eugenia Calles de Huerta), Arturo Ríos (Esteban Morelos), Ana López Mercado (Ana Morelos), Nathan Grinberg (Manuel Huerta), María Aura (Cecilia Huerta), Andrés Almeida (Diego 'Saba' Madero)

Jana Žilčayová

Jana Žilčayová

• Počet článkov:  3
  •  |

podnikám v IT (www.ensof.eu/ www.isomi.sk). pisem o filmoch, pripadne inych veciach ktoré ma zaujali. natacam dokumenty o subkulturach, reps. ine ostrejsie temy (http://www.facebook.com/pages/Propeler/310084585721945). bavia ma temy ktore su kontroverzne a hybu hlavami aj emociami ludi. Zoznam autorových rubrík:  Filmové recenzie - novéFilmové recenzie - staré

295 článkov

74 článkov
Yevhen Hessen